logo-polsbroekerdam.jpg
2012-02-05 20:28

Polsstok accommodatie wordt gerenoveerd.

Na veel voorbereidend werk van de afgelopen jaren, zijn dan eindelijk de handtekeningen gezet voor de renovatie van de accommodatie in Polsbroekerdam

Aannemer Schep, al jaren trouwe sponsor, heeft de klus bij inschrijving en na een stevige onderhandeling met de technische commissie o.a Ronald Overbeek als terrein verantwoordelijke namens de Polsstokvereniging Polsbroekerdam, in de wacht gesleept. Met een mooie en goede aanbieding die ruimte laat voor Doe- Het-Zelf verdiencapaciteit van de vrijwilligers maar ook de zekerheid bied dat het budget gehandhaafd blijft.

Onder begeleiding van de penningmeester Ronald Vlasveld, zijn de afgelopen maanden de gesprekken geweest. Natuurlijk met de eigenaar van de accommodatie ( Stichting de Triangel,) het waterschap ( Stichtse Rijnlanden) en de leden en vrijwilligers die met elkaar de schouders eronder gaan zetten. Bij de voorbereidingen zijn ook Ben van Schaik en Kees van Schaik nauw betrokken geweest en is er uitgebreid gesproken over de haalbaarheid van de wensen ten aanzien van verbetering en onderhoud van de springarena.

Daarna kwam natuurlijk de begroting die dit allemaal mogelijk moet maken en de dans om de beschikbare middelen. De subsidies zowel bij de provincie, de gemeente als op Europees niveau bij Leader, de bijdrage van de Sichting omdat er een verbetering wordt aangebracht op hun terrein, en het aan te spreken eigen vermogen van de Polsstokvereniging ingang Polsbroekerdam. Het was een heel gepuzzel met veelvuldig overleg. Maar er is niets zo belangrijk als grondige voorbereiding, want dan gaat de afwikkeling meestal redelijk soepel. En dat was onze penningmeester en de accommodatie meester wel toevertrouwd.

Na 17 jaar heeft de accommodatie weer een facelift nodig en door de verbeterde materialen en de kennis rond het ergonomische springen, voldeed de accommodatie niet meer aan de eisen die de locatie geschikt maken om op top niveau te kunnen meespringen en accuraat te kunnen reageren ten aanzien van o.a. veiligheid voor de springers in huidige eisen van de tijd.( er is geen drainage, het zandbed is te kort voor de richtlijnen van de Polsstokbond Holland enz.) Daarnaast zijn we de afgelopen jaren behoorlijk in leden aantal gegroeid ( ruim 100 ondertussen waarvan 40 jeugd leden). Al met al een mooie kans en tevens uitdaging om er met elkaar een NK-waardige accommodatie van te maken. Die dan ook gelijk kan worden getest, want we zijn de gelukkigen dit jaar om het Nederlands Kampioenschap voor de Jeugd te mogen organiseren.

Wat gaat er gebeuren:
Er komen 2 nieuwe jeugdschansen die de trainingsmogelijkheden verruimen. Daardoor is er een nieuwe brug nodig die op de kop van het land zal worden gelegd. Het vakwerk dat 17 jaar geleden is gemaakt m.b.t. de grote schansen blijft in takt. Maar de beschoeiing wordt op bepaalde plaatsen vervangen, het zandbed afgegraven, verlengt, voorzien van drainage, en over de hele lengte verbreed. Dit zandbed is voorzien van een tempex ondergrond met wegendoek. Tevens wordt er nieuw zand van een betere structuur aangebracht om de veiligheid van de springers te verhogen ter beperking van blessures. De put moet worden afgegraven, er gaat zand in tegen het omhoogkomen van het veen slib en zo ook ter verbetering van het leefklimaat voor de vissen. ( helaas geen pikzwarte natspringers meer dus voor het publiek). Er komt een duiker in de brug zodat het waterpijl kan worden geregeld. Er komt een pompput, die het waterpijl kan laten zakken als het zandbed bij veel regenval te nat wordt. Hiermee wordt het aantal af te lassen wedstrijden door natte dagen voor een wedstrijd, geminimaliseerd. Met die put kan ook de water kwaliteit verbeterd worden en de gezondheid van de springers wordt beter beschermt, bij o.a. blauwalg vorming.

Waar doen ze het allemaal van:
Er is provinciale en Europese subsidie toegekend, de terrein eigenaar ondersteund dit onderhoud, de gemeente Lopik heeft eveneens een subsidie toegekend. En we hopen met sponsoring van u , een grote verloting, een Oldtimerdag op 23 juni, bijdrage van entree bij de Lammetjes markt in Harmelen op 7 april ( zie: WWW.lammetjesmarkt.nl) inkomsten uit wedstrijden, plaatsen van reclameborden een bijdrage van uit het spaarpotje van de vereniging en een ijzersterke begroting, dit noodzakelijke en ook ambitieuze plan te kunnen realiseren.